Tuesday, April 26, 2011

عاوزة ارغي شوية


ياااااااااه من زمان اوي مكتبتش في مدونتي ..حاسه اني مفتقداها بجد مفتقدة فضفضتي فيها ،المكان الوحيد الي كنت بحب ارغي فيه  يمكن لان زمان كنا بنكتب في المدونه من غير ما حد يعرف احنا مين ..بس انا مبسوطة فعلا وانا بكتب دلوقتي بوست جديد في مدونتي ..بوست متأكده انه ميهمش حد ومش مهم عندي حد يقراه او ميقرهوش المهم اني رجعت اكتب  في مدونتي تاني..مدونتي الي بكتب فيها من غير ما راجع الكلام ميت مره عشان انشره "بحبك من قلبي يا قلبي وانتي عنيا " ..
انا في كلام كتير جوايا ومشاعر كتير مختلطه حزن وفرح ضحك على بكا على راي الشاعر الجميل علي سلامه
"الضحك شكل البكا خالص تلامذه وفصول ومدارس..يا منجه ليه طارحه في مارس"
حاجه كده متتوصفش تتحس 
كتير كانو بيسالوني ليه يا لبنى انتي زعلانه ومضايقه كده ايه السبب ..السبب شوية اكتئاب ..سنة عدت عليا لخبطت حياتي ..كانت صعبه بس علمتني كتير  ..عمري ماكنت اتوقع اني اوجه مشاكل كتير كده ولا اخسر ناس حبيتهم اوي.. وبعد تعب طويل ..عدت الازمة بسلام واكتشفت اني لم اخسر شيء ولا اخسر شخص على الاطلاق :) في الغالب انهم هما الي خسروني وخسروا حبي ليهم ..فمني ليهم الف طظ سوري انتو الي وصلتوني لكده ..
"لم أكن أبكي
لكنَّ الأصحابَ
كانوا يختفونَ في عينيّ
كأضواءِ السيّاراتِ
.تحتَ المطر" ..سوزان عيلوان
 

عمري ما قصدت اجرح مشاعر حد لاني عارفه يعني انسان بتنجرح مشاعره بس لكل انسان طاقة صبر غصب عنه الضغط بيكون عليه زياده ممكن اكون جرحت حد بكلمه بس اكيد انا مجرحتش حد متعمده يعني لو كنت فعلا جرحت حد في يوم من الايام فاكيد وصلني لكده افعال عملها  
في الغالب لما بزعل من حد او بضايق من حد ببعد وبتقوقع كده على نفسي وببقى مش عاوزة اكلم حد ولا حد يسالني مالك بقى محتاجه اكون لوحدي ..التمسله اعذار كتير وافكر كتير واستنى كتير ..احيانا بتفيدني حالة التقوقع دي لكن بعد متعلم عليا بشوية تعب محترمين 
"متى جُرحت انزوت وتقوقعت تماماً كما يفعل السرطان الذي هو رمزها"
وعدت السنة وعليها شوية شهور ..الحمدلله ..حاسه اني مرتاحة نفسيا الى حد ما ..واحساسي ده نتج عن ايماني بشيء مهم اني مظلمتش حد او جيت على حد فيها ..لاني ف الغالب بكتشف اني بظلم نفسي اكتر من اي حد  
اصحابي بيقولولي اني اطيب مما يجب ان يكون وديما بلتمس الاعذار لناس متستحقش وان كل الاعذار دي اعذار واهيه واني ببقى عندي احساس ان في ناس في حياتي كدابه ومنافقه ومع ذلك بكدب احساسي بيهم ..لكن بيطلع ف الاخر احساسي الاول كان صح وانهم كانوا  ميستحقوش يدخلو حياتي .."اصدقائي الاعزاء بحكم جدا وعندكم حق انا الي غلطانه " بس كنت حابه اتأكد من افعالهم مش مجرد احساس انا حساه وانطباع انتو واخدينه ..بس عارفين الافعال كانت كتير اوى بس انا الى بسامح بهبل وبنسى بسرعه وقول معلش ..بس خلاص لقد طفح الكيل .
انا خلاص قررت واتشجعت اعمل العملية الى كنت مأجلها فترة طويله هعملها كمان يومين وهفوق لنفسي ..وارجع شغلي ..واكمل رسالة الماجستير بتاعتي ..واخلص مجموعتي القصصية التانية وانشرها ..اتمنى انها تعجبكم يارب 
ونفسي اشوف اصحابي اوي ونرجع نتلم زي زمان ..ان شاء الله هبدأ اعمل كل ده بعد العمليه بعد ما اخف كده واكون فوقت 
اااااه كنت هنسى 
مش عارفه ايه حكاية ماسورة العرسان الي ضربت في وشي دي ..بقى الموضوع كوميدي اوي وبيخليني اضحك كتير 
لاني اكتشفت ان معظم الشباب بيعانو من امراض نفسية متنوعه بتختلف من شخص للتاني بس في الغالب كلهم سايكو 
طبعا انا مش بعمم بس دول الى اعرفهم بس  ..بجد مش عارفه ايه السبب بحس ان في مخهم حاجه متركبه غلط 
انا مش متكبره ولا برفض الشخصيات دي تكبر عليهم ولا انا شايفه نفسي ملكة زماني لاء المشكله كلها اختلاف ف التفكير 
وحاجه كمان غير التفكير ان الارواح تكون متلاقيه والعنصر ده كمان مش موجود 
انا مش هرضى باي حد والسلام عشان الحق نفسي قبل ما القطر يفوت زي ما ناس كتير بتقول ..انا قبل ما بختار زوج ليا بختار اب لولادي ولازم الاب ده يكون شخصية قويه متزنة مش ناقصين امراض احنا وعقد نفسيه .
الغريب ان مش انا بس الي بقول كده لاء ده اصحابي كل الي بيتقدمولهم كده
 والله انا ابتديت اخاف ليطلع الشباب كلهم كده ..ربنا يستر :)


يلا كفايه رغي كده ..اشوفكم على خير يارب  
 




12 comments:

الشاعر حماده زيدان said...

معاكى حق عزيزتى فقد اصابت فضفضتك هذه وخرجتى منها بما هو واجب عمله .. ربنا يقومك بالسلامه على خير وتعودى أقوى وأفضل مما كنتى وتعيشى حياتك كما تحبى وكما تودى أن تعيشها .. ربنا يحققلك كل آمالك وأحلامك

ابراهيم رزق said...

ياما صادفت صحاب و ما صاحبتهمش
و كاسات خمور و شراب و ماشربتهمش
اندم على الفرص اللى انا سبتهم
و الا على الفرص اللى ما سبتهمش
عجبى ؟؟؟؟

هى الحياة اوراق تنبت و اوراق تتساقط و اوراق تعيش و نستظل بظلها
طبعا التفكير يتغير من مرحلة الةى اخرى طبقا للمعطيات و الظروف
ربنا يوفقك و يرزقك برجل حقيقى ميكونش سيكو يكون رجل رادو او اورينت سويسرى او يابانى اصلى
و حمد الله على السلامة
تحياتى

Tamer Nabil Moussa said...

قولى وفضفضى

هنا التدوين

يعنى على راحتك

صوابع ايدك مش زى بعضها وهكذا تكون الدنيا والحياة والناس اللى عايشين فيها

وطول ما احنا عايشين

اكيد هنشوف من الدنيا كل حاجة من كل شكل ولون وطعم
فرح على جرح

بجد الحياة منوعات متغيرة وبجد دة اللى محليها

نورتى مدونتى واشكرك على الزيارة واتمنى دوام التواصل التدوينى

واشكرك على نصيحتك

بس عايز اقول من يوم ما عملت المدونة بكتب فيها دون التزام بقواعد ادبيبة
هتخلينى ملتزم اكثر من اللزم بالنص الادبى

بكتب من دماغى على الورق على طول وبقلمى الخشب


مع خالص تحياتى

media said...

الشاعر حمادة زيدان
ميرسي جدا لمرورك
يارب ان شاء الله

media said...

ابراهيم رزق

ههههههههههههههههه
ربنا يخليك
لا انا عاوزة مصري اصلي مش تقليد
:)

media said...

تامر نبيل موسى


ميرسي جدا لمرورك

على فكره انت صديق لمدونتى من زمان

بس انا الى سبت المدونة فترة كبيرة
بس رجعت ادور على البوجريه القدامى تانى

بفرح اوى لما الاقي في ناس منهم لسه موجوده
وبزعل لما الاقي منهم الى ساب مدونته والى قفلها

ميرسي جدا عل مرورك بجد
اكتب احلى ما في الكتابه انها تكون تلقائيه

يارب متكونش اضايقت من الكومنت بس كان قصدى خير

:)

Carmen said...

فضفضي احنا هنا عشان نسمع بعض :)
سعيدة بتواجدي هنا حبيبتي
تقبلي زيارة الاولي

كريمة سندي said...

للرغي فنون


أما جرح المشاعر فهو مؤلم بجد تقبلي مروري
..

ody911 said...
This comment has been removed by the author.
ody911 said...

متأخر عارف

وحشانى أكيد

مقصر آسف


حقيقى بوست جميل جدا وعاوز تعليق على كل فقرة حلى حدا

بالنسبة لجزئية إنك مش بتجرحى حد وإنك بتنسى وتغفرى فدة طبع الملايكة وإنتى ملاك


أما الضحك زى البكا خالص, تلاميذ وفصول ومدارس ,, يا منجه ليه طارحة فى مارس

فهيه دى الحياه

متلخبطة دايما متعرفيش فيها حاجة ولا معنى

بالنسبة للعملية ألف ألف ألف سلامة بقولها فعلا من قلبى مع إنى مشفتكيش بس شفت قلبك وإحساسك فى كتاباتك وبجد أتمنى تقومى بالسلامة


أما حكاية إنك تشوفى أصحابك وتقابليهم وتكملى حياتك فدة لازم لازم

وماسورة العرسان دى أحسن من مافيش :) ولا إيه ؟

أما إنى كل الشباب عندهم أمراض نفسية فدة شئ مفروغ منو وأنا أولهم :)

كلنا عندنا مشاكل نفسية
ولا عندك رأى تانى ؟

وعادى بقة

أودى

Anonymous said...

ثقافة الهزيمة .. العتبة الخضراء‏

و تقول الحكومة المصرية التعيسة أنها تسعى لبناء أربع محطات نووية بحلول عام 2025، على أن يبدأ تشغيل أولاها في 2019 ، وأن يضيف البرنامج النووي الجديد ما يصل إلى 4000 ميجاوات !!! علما بأن تكاليف بناء 4 مفاعلات نووية حوالى 20 مليار دولار.

و نشرت جريدة المصرى اليوم فى 20 سبتمبر 2010 تصريح د.حسن يونس وزير الكهرباء و الطاقة جاء فيه سيتم إيفاد 67 مهندساً مصريا إلى كل من الولايات المتحدة، وروسيا، وفرنسا، وكوريا الجنوبية، للتدريب على التكنولوجيا النووية. وبالفعل هذا مفيد لأرسال الأصدقاء و المعارف فى رحلة مدفوعة الأجر على حساب الشعب المصرى الفقير.

..تكلفة مفاعل نووى جديد يبلغ 5.52 مليار إيرو ، و 300 من مراوح توليد طاقة الرياح تنتج ما يعادل مفاعل نووى و تتكلف 900 مليون إيرو فقط!!!

باقى المقال ضمن مقالات ثقافة الهزيمة بالرابط التالى

www.ouregypt.us

الحور العين said...

لووووو
انت مش محتاجة حد يفرحك ولا حد يحبطك
ومش مستنية حد يديكى ثقتك فى نفسك او يسحبها منك
ولا حد يحبك ولا حد لسة هايعرفك انت ايه
فان كنت ظلمتى فاستغفرى وردى المظالم، وان كنت اتظلمتى فاعفى واصفحى
وانت كنت مستنية ايد تطبطب عليكى فمفيش ادفى ولا احن من ايدك" ما حك جلدك مثل ظفرك"
اعملى اللى عليكى فى الدنياولا تخش لومة لائم فلم يجتمع البشر على عبادة الله، فلا تنتظرى ان يجتمع البشر على تاييدك