Sunday, May 25, 2008

الى اين اذهب




لم اعد داريا الى اين اذهب


كل يوم يصير وجهك اقرب


كل يوم يصير وجهك جزءا من حياتى


ويصبح العمر اخصب


وتصير الاشكال اجمل شكلا


وتصير الاشياء احنى واطيب


قد تسربت في مسامات جسمي


مثلما قطرة الندى تتسرب


اعتيادى على غيابك صعب


واعتيادى على حضورك اصعب


كم انا احبك كم انا احبك


حتى نفسي من نفسها تتعجب


يسكن الشِعر في حدائق عينيكِ


فلولا عيناكِ.. لاشعر يكتب


منذ أحببتك الشموس استدارت


والسماوات.. صرن أنقى وأرحب


منذ أحببتكِ.. البحار جميعاً


أصبحت من مياه عينيكِ تشرب
خطأي.. أنني تصورت نفسي


ملكاً ياصديقتي ليس يغلب


وتصرفتُ مثل طفل صغير


يشتهي أن يطول أبعد كوكب


سامحيني.. إذا تماديت في الحلم


وألبستكِ الحرير المقصب

اتمنى لو كنتِ بؤبؤ عيني


أتراني طلبتُ ماليس يطلب؟


أخبريني من أنت؟ إن شعوري


كشعور الذي يطارد أرنب


أنت أحلى خرافة في حياتي


والذي يلحق الخرافات يتعب


نزار قبانى

10 comments:

مدحت محمد said...

انا اول مرة اقرا القصيدة دى بس تعرفى يابلبلة اختيارك جميل لقصائد نزار

مدحت محمد said...

واختيارك للاغنية كمان الاغنية جميلة جدا

almasry said...

ياه دى مشاعر فياضه .. تكاد تغمر الوجود بأكمله .. بجد انا لو أعرف اللى بتكتبى ليه الكلام ده هقوله انت فوق العادى علشان يتكتب فيك الكلام ده

زورينا .. ده انتى فضلك كبير عليا لكن انتى مش حاسه ..


تحيـــاتى
المصــــــــرى

Mohamed Hesham Safa said...

طبعا ...

أختيار موفق ...

زوريني ليكي مفاجأة عندي ...

والسـ ختام ــلام

بنت الاسلام said...

قصيدة جنان بجد




منذ أحببتك الشموس استدارت


منذ أحببتكِ.. البحار جميعاً



أصبحت من مياه عينيكِ تشرب



بجد رائعة


يسلم ذوقك

تحياتي

أنا حر said...

أختيار رائع لشاعر يعرف كيف تعبر الكلمات عن ما بداخلنا
ذوقك أكثر من رائع
تحياتي

Name : Mado said...

بجد مدونة جميلة موووووووت وعجبتنى اوى
واحساسك جميل

أحساس لسه حى...كلام من جوه روح لكل روح said...

عزيزتى

هو اللى يحب حد يقدر يهرب من حبه

بالذات لو الطرف اللى بيحبوا يكون بيكن له نفس المشاعر ونفس الاحاسيس

الكلمات جميلة رقيقه

بتوصف اد ايه الحب بيتغلل جوه الانسان

طبعا الحب الصادق الحقيقى

ربنا يجعلك تحبين وتقابلين حبا حقيقيا

تحياتى

سلام

media said...

مدحت
المصري
محمد هشام
بطه
انا حر
مادومان
كلا للستات


ميرسي ليكم كلكم

Muhammad Mammdouh said...

لذيذ مع انك عارفة الى فى قلبى من نحية الراجل ده