Tuesday, July 24, 2007

رسالة الى رجل:نزار قباني




متي ستعرف كم اهواك يا رجلا


ابيع من اجلة الدنيا وما فيها


يامن تحديت في حبي له مدنا


بحالها وسامضي في تحديها


لوتطلب البحر في عينيك اسكبة


او تطلب الشمس في كفيك ارميها


انا احبك فوق الغيم اكتبها


وللعصافير والاشجار احكيها


انا احبك فوق الماء انقشها


وللعناقيد والاقداح اسقيها


انا احبك يا سيفا اسال دمي


يا قصة حب لست ادري ما اسميها


انا احبك حاول انت تساعدني


فان من بدا الماساة ينهيها


وان من فتح الابواب يغلقها


وان من اشعل النيران يطفيها


يا من يدخن في صمت ويتركني


في البحر ارفع مرساتي والقيها


الا تراني ببحر الحب غارقة


والموج يمضغ امالي ويرميها


انزل قليلا عن الاهداب يا رجلا


مازال يقتل احلامي ويحييها


كفاك تلعب دور العاشقين معي


وتنتقي كلمات لست تعنيها


كم اخترعت مكاتيبا سترسلها


واسعدتني ورود سوف تهديها


وكم ذهبت لوعد لا وجود لة


وكم حلمت باثواب ساشتريها


وكم تمنيت لو للرقص تطلبني


وحيرتني ذراعي اين القيها


ارجع الي فان الارض واقفة


كانما الارض فرت من ثوانيها
ارجع فبعدك لا عقد اعلقة
ولا لمست عطوري في اوانيها
لمن جمالي؟لمن شالي الحرير؟
لمن ضفائري منذ اعوام اربيها؟
ارجع كما كنت صحو كنت ام مطر
فما حياتي انا ان لم تكن فيها
فما حياتي انا ان لم تكن فيها
فما حياتي انا ان لم تكن فيها

9 comments:

mohamed alhaddad said...

مع أنى اختلف فى اوقات كتير مع نزار القبانى بس ليه حاجات رائعه

قبل ما أنسى أنا أول كومينت ده طبعا شرف كبير ليا

بسمه عبدالباسط said...

كلمات رائعة
تحياتى

mode said...

هاااااااااى يا لولا عامله ايه على فكرة انا وديت ورق التنسيق وكتبت زى مانتى قولتى بوصى يا ستى اول حاجه حطيت كليه التربيه بحلوان والتانيه كليه تربيه تعليم صناعى بحلوان وتربيه القاهره ومعهد الدراسات النوعيه اللى فى الهرم على فكرة انا متأكده انو هو اللى هيجى صح كلو بيقول كده عشان خاص وكمان جامد عشان انا كاتب قسم نظم ومعلومات

islam said...

لولا
السلام عليكم

أشعر حين أدخل مدونتك أنى أرجع مرة أخرى صغيرا حيث حب كان يسكننى علمنى قراءة وكتابة الشعر

والأن أنا أدعوا الله لى ولكى وللمسلمين بأجمل حب يرضاه لنا
خياراتك دائما جميلة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

احساس لسه حى said...

عزيزتى
انا لا احب الذل والمذله فى الحب
فاذا لم يعرف ويحس الحب بمحبوبته وبمدى حبها فهو لايستحق هذا الحب
انتى ليه مش بتحطى تعليقك قبل تعلقنا على القصيده
تحياتى
سلام

Anonymous said...

مفيش أجمل من الحب الا انك تتحب في المقابل
والأجمل انك تعرف تلاقي سعادتك في الحب وتحافظ عليها
باين عليكي بتحبي الشعر الرومانسي أتمنى تشرفيني في مدونتي أنا عاشق للرومانسية

Anonymous said...

سما زرقا وطيارات ملونة
www.samazar2a.blogspot.com

احساس لسه حى said...

عزيزتى
انتى فين وليه الغيبه دى
اتمنا تكونى بخير
تحياتى
سلام

media said...

وعدالعيون:انا زيك بختلف مع نزار في حاجات كتير بس دة ميمنعش اني بحب قصائد كتيرة لية زي الحب المستحيل واحلى خبر ومكابرة واعنف حب وحاجات تانية كتير


بوس بوس:ميرسي ليكي يا بوس بوس

مود: ازيك يا مود عامل اية بس انا مش فاكرة يامود انك كلمتني على التنسيق قبل كدة ولاعرف انت بتدرس اية

اسلام:ازيك يا اسلام وميرسي ليك على الدعوة الجميلة دي ويارب يوفقنا كلنا لما يحبة ويرضاة

احساس لسة حي:على فكرة دي مش معناة انة مش حاسس بحبها لية بس هو غايب عنها فعشان كدة قالت ارجع في اخر القصيدة

مصطفى:نورتني بزيارتك وان شاء الله ازور مدونتك

احساس لسة حي:
انا في الدنيا بس حصلت شوية حاجات في الجهاز ودة الي منعني اكتب

littilemo
no comment

لاتعليق
لاتعليق